Contrast / Αντίθεση: φεστιβάλ φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

 

 

english version

αρχική - πρόγραμμα - συντελεστές - συνεργαζόμενοι φορείς - χορηγοί - προηγούμενες διοργανώσεις - επικοινωνία  - links - εγγραφή στο newsletter

 

Εικόνες με αφορμή τον ιμπρεσσιονισμό

Σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης

15 Δεκεμβρίου 15 Ιανουαρίου

Επιμελητής: Φώτης Παλαιολόγος, f14 - κοινόν φωτογράφων

Συμμετέχουν: Ardita Jatru, Αναστασία Μιχαήλογλου, Γιολάντα Σωτηροπούλου, Δέσποινα Καποδίστρια, Δημήτρης Κουμαρτζιάς, Δημήτρης Παραθυράς, Έλενα Γανδά, Εύη Τεμπελούδη, Κατερίνα Παπαβασιλείου, Κώστας Παρασκευαϊδης, Λιάνα Δημητριάδη, Στέλλα Κουπαράνη

Μανέ, Μονέ, Ρενουάρ, Σισλέ, Μπαζίγ, Πισσαρό, Ντεγκά, καθώς και οι μεταγενέστεροι Σεζάν, Βαν Γκόγκ, Γκωγκέν, Σερά, είναι μερικοί από τους εξαιρετικούς δημιουργούς που έγιναν αφορμή και έμπνευση για αυτές εδώ τις φωτογραφίες.

Αναζητούσαν έναν αμεσότερο τρόπο για την απόδοση της λαμπρότητας του φωτός και των χρωμάτων. Επηρεασμένοι από τις τότε νέες έρευνες - ότι το χρώμα δεν είναι φυσική ιδιότητα των αντικειμένων, αλλά το φως που αντανακλούν- προχώρησαν πέρα από τα ενιαία φαινομενικώς αναλλοίωτα τοπικά χρώματα.

Κατάφεραν να συλλάβουν την έννοια των φευγαλέων χρωμάτων και να τα αποδώσουν, όπως αυτά εμφανίζονται στη φύση σε μία δεδομένη στιγμή, επηρεασμένα από τις ατμοσφαιρικές συνθήκες, την απόσταση και τα γύρω τους αντικείμενα.

Άρχισαν ζωγραφίζοντας το νερό, με όλες τις στιγμιαίες αντανακλάσεις του, βλέποντάς τες σαν  χρωματικές πιτσιλιές. Την ίδια διαδικασία ακολούθησαν και σε όλες τις απεικονίσεις τους από τα κτίρια έως τον ουρανό αποδίδοντας τις διακυμάνσεις που παρουσίαζε το ανακλώμενο ηλιακό φως με κοφτές πινελιές αμιγών χρωμάτων.

Σιγά σιγά οι πίνακες έγιναν συνεχείς επιφάνειες καθαρού φωτός, που η φόρμα φαίνεται σαν ένα φως που πηγάζει από μέσα, παρά σαν μία συμπαγής μάζα.

Παράλληλα χρονικά με τη γέννηση του ιμπρεσιονισμού έχουμε τη γέννηση και εξέλιξη της φωτογραφίας. Έχουμε δει αρκετές φωτογραφίες μεταξύ 1860 1890, που και ως θέμα και ως ύφος έχουνε αντίστοιχους πίνακες ιμπρεσιονιστών. Πολλοί φωτογράφοι με τα πενιχρά τεχνικά μέσα της εποχής κάνουν εικόνες με βάση τις διακυμάνσεις του φωτός, βασιζόμενοι στην κατεξοχήν ιδιότητα  που χαρακτηρίζει το μέσον, το στιγμιαίο.

Εκατόν πενήντα χρόνια μετά, προσπαθήσαμε με τη φωτογραφία σαν μέσο - που έχει εξελιχθεί σε επίπεδα ουτοπίας να δημιουργήσουμε εικόνες με     αφορμή   τον ιμπρεσιονισμό. Εικόνες που να αποδίδουν εκείνο το εξαιρετικό φευγαλέο παιχνίδι με το φως. Ταυτόχρονα οι εικόνες αυτές έχουν και το ύφος και τη περιρρέουσα ατμόσφαιρα της εποχής του ιμπρεσιονισμού, με στοιχεία της σημερινής.

Άλλωστε ο ιμπρεσιονισμός άλλαξε το επί διακόσια χρόνια ακαδημαϊκό επίσημο αίσθημα περί ωραίου και απάλλαξε τη μεταγενέστερη δυτική ζωγραφική από αυστηρά προκαθορισμένους κανόνες. Δικαιούνται λοιπόν οι φωτογράφοι μας να δώσουν και κάτι άλλο μέσα από αυτή τη προσπάθεια.

Το αξίζουν.

Φώτης Παλαιολόγος

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ardita Jatru


Έλενα Γανδά

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Αναστασία Μιχαήλογλου

  Κατερίνα Παπαβασιλείου

 

  Κώστας Παρασκευαϊδης

  Δημήτρης Παραθυράς

 

  Εύη Τεμπελούδη

Στέλλα Κουπαράνη

Γιολάντα Σωτηροπούλου

Δημήτρης Κουμαρτζιάς

Λιάνα Δημητριάδη

Δέσποινα Καποδίστρια